Het Nederlandse kinderwagenmerk Bugaboo is verkocht.
De Amerikaanse investeerder Bain Capital is de nieuwe eigenaar van de onderneming, zo werd vrijdag bekend. Financiële details werden niet verstrekt.
Eind oktober vorig jaar werd Bugaboo in de etalage gezet door zijn twee aandeelhouders. Een verkoop van de onderneming was volgens hen het beste voor alle betrokkenen. Eerder hadden zij nog een hoogoplopende ruzie over de koers van het bedrijf.
Bugaboo is vooral bekend van zijn kinderwagens, maar maakt tegenwoordig ook luxe rolkoffers. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd en daarmee naar eigen zeggen de basis gelegd voor een nieuwe fase van versnelde groei.
Onder de nieuwe eigenaar blijft de huidige directie aan het hoofd staan bij Bugaboo. Hetzelfde geldt voor Max Barenbrug in zijn rol als designbaas. Bij Bugaboo werken ruim 1300 mensen in meer dan vijftig landen over de hele wereld.
Geen overname door CVC
Volgens verschillende bronnen die het FD in november sprak, wilde de Britse investeringsmaatschappij CVC Bugaboo 2016 al kopen. Zanen wilde uit het bedrijf stappen en beriep zich op afspraken uit 2012. Toen liet hij samen met zijn compagnon vastleggen dat als één van de twee het vertrouwen in de ander kwijt was, ze beiden hun aandelen aan een derde partij zouden verkopen. Maar Barenbrug ging niet akkoord, waardoor CVC afhaakte.
Begin 2017 sleepte Zanen Barenbrug daarom voor de rechter. Gesteund door teams van advocaten spraken de twee een protocol af dat moest leiden tot een verkoop. De eigenaren bezaten ieder 50 procent van de aandelen, waardoor ze ieder een mogelijke overname konden blokkeren.
Om een verkoop echt te verwezenlijken heeft het bedrijf Peter Wakkie ingeschakeld. De topjurist staat bekend om het oplossen van netelige bedrijfsconflicten. Zo handelde hij eerder het boekhoudschandaal van Ahold af. Mochten Barenbrug en Zanen het niet eens worden, dan kan Wakkie in het uiterste geval het winnende bod aanwijzen.
Sex and the City
Bugaboo werd in 1999 opgericht door de twee zwagers. Het ontwerp voor de kinderwagen ontstond tijdens het afstudeerproject van Barenbrug aan de Design Academy in Eindhoven. Vijf jaar zochten ze vervolgens naar een goede fabrikant in China en Taiwan om uiteindelijk in 1999 de productie in eigen hand te nemen.
Al snel werd de kinderwagen een regelrecht succes, zeker nadat de wagen in een uitzending van de Amerikaanse serie Sex & The City te zien was en ook Hollywood hem omarmde. Inmiddels worden de producten in ruim vijftig landen verkocht en telt het bedrijf meer dan 1.200 werknemers.